Koncepcja pracy przedszkola
Punktem wyjścia do opracowania koncepcji pracy przedszkola były cele i zadaniach, zawarte w ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego. Ważnym wyznacznikiem były także wnioski z ewaluacji wewnętrznej.
Charakterystyka przedszkola
Przedszkole Publiczne nr 34 należy do Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 4, znajdującego się na al. T. Rejtana 30 w Rzeszowie. W budynku przedszkola znajduje się 8 sal dydaktycznych, wyposażonych w meble i pomoce dydaktyczne dostosowane do potrzeb dzieci, a także
z odpowiednim zapleczem sanitarnym. Przedszkole posiada 2 ogrody – dla grup młodszych
i starszych – z certyfikowanym sprzętem do zabawy na świeżym powietrzu. Ponadto na terenie placówki znajduje się gabinet logopedyczny. Dzięki temu, że przedszkole należy do ZSO nr 4, dzieci w razie potrzeby mogą korzystać ze szkolnych sal gimnastycznych oraz sali lustrzanej do zajęć ruchowych i rytmicznych. Posiłki podawane dzieciom przygotowywane są
w nowoczesnej kuchni szkoły, zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Zdrowia i zaleceniami WHO. Troskę o kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych i dbałość o zdrowie wychowanków potwierdza zdobyty przez przedszkole, wojewódzki certyfikat „Szkoły promującej zdrowie”. Obecnie placówka ubiega się o zdobycie certyfikatu krajowego.
W przedszkolu funkcjonuje 8 grup, do których uczęszczają dzieci w wieku 3 do 6 lat. Placówka zatrudnia 16 nauczycielek oraz 8 pomocy nauczyciela, pracujących pod nadzorem wicedyrektor ds. przedszkola oraz dyrektora ZSO nr 4 w Rzeszowie. Kadra przedszkola posiada wysokie kwalifikacje pedagogiczne, dba o własne doskonalenie zawodowe w celu podnoszenia jakości pracy z wychowankami. W przedszkolu realizowane są liczne programy, zarówno autorstwa nauczycielek, jak i ogólnopolskie, wychowankowie biorą udział w różnorodnych konkursach
i przeglądach, organizowanych w przedszkolu oraz poza nim. Nauczycielki podczas zajęć korzystają z multimediów, wprowadzają także podstawy kodowania i programowania. W celu wspomagania rozwoju dzieci i poszerzania wiedzy o świecie, nauczycielki prowadzą regularną współpracę ze środowiskiem lokalnym.
Cele główne:
- Wspieranie zrównoważonego rozwoju emocjonalnego dzieci, umiejętności radzenia sobie z własnymi emocjami, przeżywania sukcesów i porażek – przeciwdziałanie postawom agresywnym;
- Przygotowanie wychowanków dalszej edukacji i właściwego funkcjonowania w grupie społecznej;
- Kształtowanie u dzieci postaw tolerancji, wzajemnej akceptacji i wrażliwości na potrzeby lub krzywdę innych;
- Tworzenie zasad zachowania w placówce przedszkolnej oraz wdrażanie do ich przestrzegania;
- Stwarzanie różnorodnych sytuacji edukacyjnych, prowadzących do zaspokojenia naturalnej ciekawości oraz poszerzenia wiedzy, rozwijanie kreatywności
i samodzielności wychowanków; - Kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych i promowanie zdrowego stylu życia poprzez różnorodne działania edukacyjne, w tym podnoszenie świadomości rodziców;
- Rozwijanie świadomości na temat bezpieczeństwa i radzenia sobie w sytuacji zagrożenia – w tym zagrożeń płynących ze świata multimediów;
- Angażowanie rodziców w życie przedszkola, wspieranie działania rodziny poprzez działalność edukacyjną i doradczą;
- Podejmowanie różnorodnych inicjatyw we współpracy ze środowiskiem lokalnym
w celu rozwijania wiedzy wychowanków oraz promocji przedszkola; - Regularny udział nauczycielek w różnorodnych formach doskonalenia zawodowego
w celu zapewnienia wychowankom edukacji na wysokim poziomie.
Kryteria sukcesu:
- Uzyskanie ogólnopolskiego certyfikatu „Szkoły promującej zdrowie” (w czasie obowiązywania powyższej koncepcji);
- Tworzenie kodeksów zasad panujących w poszczególnych grupach, ułatwiającego dzieciom funkcjonowanie w grupie rówieśniczej;
- Organizowanie zajęć na temat emocji, sięganie po odpowiednią literaturę, stosowanie różnorodnych metod w celu wspomagania właściwego emocjonalnego rozwoju wychowanków;
- Organizowanie spotkań ze specjalistami różnych dziedzin, w celu podniesienia świadomości dzieci na temat zdrowego trybu życia, np. higienistka, dietetyk, fizjoterapeuta, lekarz, pielęgniarka itp.
- Stosowanie w codziennej pracy różnorodnych form i metod aktywizujących, w celu uatrakcyjnienia procesu zdobywania wiedzy przez wychowanków;
- Organizowanie wycieczek i wyjść grupowych, udział w konkursach i przeglądach, zapraszanie ciekawych gości w celu rozwoju wiedzy wychowanków i promocji placówki;
- Zachęcanie rodziców do angażowania się w życie grupy i przedszkola, utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami wychowanków i regularne przekazywanie informacji na temat ich dziecka;
- Organizacja szkoleń dla nauczycielek na terenie placówki oraz udział w formach doskonalenia odbywających się w innych miejscach.
Sposoby motywowania dzieci do nabywania pożądanych zachowań i umiejętności:
- Pochwały słowne indywidualne;
- Pochwały słowne na forum grupy;
- Pochwała przed rodzicami;
- Przywileje podczas codziennej pracy grupy: możliwość stania w pierwszej parze, pierwszeństwo podczas wyboru zabawy/zabawki, wykonywanie prostych czynności powierzonych przez nauczycielkę;
- Tablice motywacyjne z atrakcyjnymi znaczkami/naklejkami jako forma nagrody;
- Dyplomy/nagrody rzeczowe w przypadku udziału w konkursach i przeglądach.
System diagnozowania osiągnięć dzieci:
- Codzienna obserwacja prowadzona przez nauczycielki;
- Arkusze obserwacji dla dzieci 3,4 i 5-letnich oraz testy diagnozy dla 6-latków, przeprowadzane w I i II semestrze’
- Zauważalne postępy (lub ich brak), widoczne w zadaniach wykonywanych w książkach (4,5 i 6-latki) oraz jakości wykonania cotygodniowych prac plastycznych (wszystkie grupy wiekowe).
System obserwowania (oceniania) osiągnięć nauczycieli:
- Podczas zajęć hospitowanych przez panią wicedyrektor;
- Poprzez informacje przekazane w arkuszu autoewaluacji, wypełnianym w I i II semestrze.
System informowanie rodziców o postępach dzieci:
- Przekazywania informacji podczas zebrań grupowych;
- Przekazywanie informacji indywidualnie, w czasie codziennych spotkań podczas odprowadzania lub wybierania dzieci z przedszkola;
- Przekazywanie informacji indywidualnie, podczas comiesięcznych konsultacji z nauczycielkami poszczególnych grup;
- Możliwość zaobserwowania zachowania dziecka podczas zajęć otwartych;
- Przekazywanie wyników testów diagnostycznych sześciolatków oraz arkuszy obserwacji dzieci młodszych.
Zasady i sposoby współpracy nauczycielek przedszkola:
- Dokonywanie ustaleń dotyczących funkcjonowania przedszkola podczas spotkań Rady Pedagogicznej;
- Szeroko pojęta wymiana doświadczeń i materiałów do pracy, także drogą e-mailową;
- Praca w różnych zespołach zdaniowych;
- Współpraca podczas organizacji wycieczek, wyjść, konkursów, przeglądów czy spotkań z ciekawymi ludźmi.
Zasady współpracy ze środowiskiem lokalnym:
- Nauczycielki wraz z panią wicedyrektor organizują konkursy i przeglądy o różnorodnej tematyce, w tym rozwijające świadomość na temat zdrowego trybu życia. Imprezy te mogą mieć charakter zamknięty, wewnątrzprzedszkolny, lub odbywać się przy współpracy z innymi organizacjami lub placówkami edukacyjnymi.
Ponadto wychowankowie przedszkola biorą udział w przeglądach, konkurach i imprezach sportowych organizowanych przez inne instytucje.
- Nauczycielki we współpracy z panią wicedyrektor organizują wycieczki edukacyjne, wyjścia na wydarzenia kulturalne/oświatowe, odbywające się poza przedszkolem. Priorytet mają wydarzenia pogłębiające wiedzę na temat zdrowia i ekologii. Dzieci odbywają wizyty w:
- rzeszowskich kinach;
- rzeszowskich muzeach;
- Teatrze Maska;
- bibliotece publicznej;
- Filharmonii Podkarpackiej;
- innych miejscach, w których mają miejsce wydarzenia kulturalno – oświatowe, a także wyjeżdżają na wycieczki plenerowe.
Ponadto dzieci biorą udział w wydarzeniach kulturalno – oświatowych wewnątrz placówki. Są to cykliczne spotkania z grupami teatralnymi, Mobilną Filharmonią i muzykami szkoły „Yamaha”. W trakcie roku szkolnego mogą odbywać się także inne spotkania, proponowane przez dyrekcję przedszkola lub nauczycielki.
- Celem współpracy ze środowiskiem lokalnym jest rozwój wiedzy wychowanków, ze szczególnym uwzględnieniem podnoszenia świadomości na temat zdrowego stylu życia i ekologii, zaprezentowanie umiejętności i zdolności przedszkolaków, promocja przedszkola oraz rozpowszechnianie w społeczeństwie wiedzy na temat znaczenia wychowania przedszkolnego dla prawidłowego rozwoju człowieka.
Programy edukacyjne realizowane w placówce:
- Międzynarodowy projekt edukacyjny „Piękna nasza Polska cała”;
- Ogólnopolski program „Mały miś w świecie wielkiej literatury”;
- Ogólnopolski projekt edukacyjny „Zdrowo jem, więcej wiem” – pracownia VII i VIII;
- „Cały Rzeszów czyta bajki”- autorski program p. D. Kiełboń – pracownia VII;
- Ogólnopolski program edukacyjny „Mamo, tato wolę wodę!”;
- Ogólnopolski program edukacyjny „Akademia Aquafresh”;
- Ogólnopolski projekt edukacyjny „Moje zdrowie, moja siła – wielka moc” – pracownie III, V, VI.