Logo

PRZEDSZKOLE PUBLICZNE
NR 34 W RZESZOWIE

godlo

Pomoce:
owoce: (jabłka, gruszki, mandarynki, brzoskwinie, granaty, banany, winogrona, papaje, pomarańcze, kiwi, mango), noże, tacki, ściereczki, fartuszki, czepki, miseczki, serwetki oraz czerwone szarfy.

Cel ogólny:
włączenie rodziców do aktywnej współpracy w organizowanej formie

Cele szczegółowe:

  • umiejętność akceptowania reguł wspólnego działania,
  • wyzwalanie motywacji do podjęcia pracy w trakcie wspólnych zabaw,
  • zapoznanie z niektórymi owocami południowymi: granaty, papaje, mango, kiwi,
  • utrwalenie nazw i wyglądu pozostałych owoców,
  • utrwalenie lewej i prawej strony ciała,
  • wdrażanie do prawidłowego posługiwania się nożem-dzieci starsze,
  • wdrażanie do porządkowania swojego stanowiska pracy po skończonej pracy,
  • wzbogacenie dziecięcych przeżyć estetycznych.

Przebieg:

  1. Powitanie gości i dzieci.
    Zaproszenie rodziców do wspólnej zabawy do piosenki pt. „Dzień dobry”. Dzieci ustawione są w półkolu razem z zaproszonymi rodzicami, tańczą i śpiewają piosenkę „Dzień dobry”. Wszystkie dzieci, starsze i młodsze mają na prawej ręce i prawej nodze zawiązaną czerwoną szarfę w celu ułatwienia wykonywania figur tanecznych.Dzień dobry, dzień dobry
    Wszyscy zebrani ludzie.
    Dzień dobry, dzień dobry.
    Czy jesteście gotowi.
    Chłopcy i dziewczynki
    Mężczyźni i kobiety
    Możecie na nas polegać
    Zabawa będzie świetna.
  2. „Zaczarowany woreczek” – rozpoznawanie owoców po dotyku.
    Zapraszam do siebie dzieci, kolejno, wybrane dziecko sięga do czarodziejskiego woreczka, w którym są przygotowane różnorodne owoce, i stara się po dotyku rozpoznać ich nazwę.
  3. Zabawa ruchowa z Klanzy pt. „Sałatka owocowa”.
  4. Zagadki smakowe.
    Zapraszam do siebie kilkoro chętnych dzieci i zawiązuję im oczy chustką. Częstuję po kolei dzieci różnymi kawałkami owoców a zadaniem dzieci jest rozpoznanie danego owocu po smaku i jego nazwanie.
  5. Przedstawienie tematu pracy,
    Przypomnienie dzieciom o bezpiecznym posługiwaniu się nożem, pomoc rodziców i pań nauczycielek, będących gościnnie na zajęciu. Zapraszam dzieci do zajęcia swoich miejsc przy stolikach. Dzisiaj będziemy robić sałatkę owocową. Macie przygotowane na stolikach owoce, które przy pomocy rodziców obierzecie ze skórek. Waszym zadaniem będzie pokrojenie owoców w kostkę nożem, pamiętajcie o bezpiecznym posługiwaniu się nim. Dzieci młodsze paluszkami oddzielają jadalne pestki granatów do miseczek.
  6. Praca dzieci.
    Wszystkie dzieci angażuję do pracy.
    Pokrojone owoce przesypcie do miski i delikatnie wymieszajcie.
  7. Poczęstunek i degustacja wykonanej sałatki owocowej.
  8. Pożegnanie gości.
    Dziękuję wszystkim rodzicom za przybycie i miłą współpracę.
  9. Prace porządkowe w sali.
    Chętnych rodziców angażuję do pomocy przy sprzątaniu sali po zajęciu.

Opracowanie i prowadzenie:
mgr Jolanta Obłój

Pomoce:
Obrazki z Panią Wiosną, ptaki: skowronek, jaskółka, bocian, szpak, kukułka, kos, żabka, słońce, chmurki z deszczykiem, motyl, biedronka, kwiaty wiosenne: przylaszczka, sasanka, bazie, przebiśnieg, krokus, pierwiosnek. Na stolikach przygotowane są: dla dzieci starszych: kolorowe kartki, kółeczka z papieru kolorowego różnego rozmiaru, klej, gąbki do wycierania palców, dla dzieci młodszych: kartka papieru z narysowaną sylwetą bociana, sylwety: żabek, biedronek, wiosennych kwiatów, ptaków, słońca, kredki ołówkowe lub woskowe.

Cele:
stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia, rozwiązywaniu problemów,
doskonalenie sprawności umysłowych i manualnych,
wzbogacenie dziecięcych przeżyć estetycznych,
utrwalenie zdobytych wiadomości o wiośnie.

Wprowadzenie:
Dzieci siedzą przy magnetofonie i słuchają piosenkę „Fantazja” w wykonaniu Natalii Kukulskiej.
Czy wiecie, co to jest fantazja?
Czy każde dziecko ma w sobie fantazję?
Czy ludzie dorośli mają też fantazję w sobie, czy nie?
W czym się fantazja może przejawiać, ujawniać? (w muzyce, tańcu, rysunkach, zabawach, w pracach plastycznych…). Posłuchajcie zagadek, a dowiecie się, o jakiej fantazji myślę.
Waszym zadaniem będzie rozwiązać zagadki w różny sposób (pokazać ruchem, wskazać obrazek, przeczytać odpowiednie hasło, odnaleźć ukryty obrazek w sali, powiedzieć mi na ucho, powiedzieć głośno, wszyscy głośno razem odpowiadają, ułożyć z liter hasło…).

Jeszcze śpi wszystko, co żyje.
Jeszcze nic nie rośnie.
A on śmiało śnieg przebija.
I opowie wam o wiośnie.
(przebiśnieg)

Gdy śnieg zginie,
kwiaty rosną,
a tę porę zwiemy…
(wiosną)

W krótkiej nazwie kwiatów mieszczą się „sanki”.
A te kwitną w marcu w mroźne ranki.
(sasanki)

Spotkasz ją w lesie albo w parku,
albo w domowym zegarku.
(kukułka)

W kropki ma spódnicę
chętnie zjada mszyce,
gdy wierszyk powiedzą dzieci
do nieba wnet poleci.
(biedronka)

Skacząc po łące,
szybko uciekam,
gdy dziób czerwony widzę z daleka.
(żabka)

Młody góral w górach chwycił się za głowę,
gdy zobaczył w śniegu kwiaty fioletowe.
(krokusy)

Przyszła wiosna do lasku,
z kluczykami przy pasku.
A te klucze pachnące można spotkać na łące.
(pierwiosnek)

W białej kapocie i czerwonych butach
chodzi po błocie i śniadania szuka.
(bocian)

Gdy ciepły marzec powróci z wiosną,
białe, puchate na wierzbach rosną.
(bazie)

Tam, w lesie cienistym zakwita niebiesko.
Na łące na pewno czułaby się kiepsko.
A gdy zakwita w marcu, to wtedy już wiecie,
że nieodwracalnie jest wiosna na świecie.
(przylaszczka)

Tu cytrynek, tam Paź Królowej.
Wszędzie piękne, kolorowe.
Lekko unoszą się nad łąką,
gdy tylko zaświeci słonko.
(motyl)

Czy już wiecie, o jaką fantazję mi chodzi?
Pani miała na myśli wiosenną fantazję, wiosenne marzenia…

Wspólna zabawa
Zapraszam was do zabawy.
Zaśpiewamy sobie piosenkę: „Świeci słoneczko złote…” i będziemy naśladować ją ruchem.

Świeci słoneczko złote,
Wieje wiosenny wiatr
I każdy ma ochotę
Wędrować sobie w świat-bis

Świeci słoneczko jasne
Pada wiosenny deszcz.
Urosną śliczne kwiatki
My urośniemy też – bis

A teraz zaśpiewamy sobie piosenkę „Kukułka”, i także naśladujemy ruchem jej treść.

Siedzi sobie kukułka na wysokim buku.
Ile razy tam spojrzysz, tyle razy ku, ku.
Śpiewajmy, oj ra ta ri ra, oj ra ku ku
Oj ra ta ri ra, oj ra ku ku-bis.
Oj ra ta ri ra, oj ra.

Praca dzieci – oparta na Klanzie
Zapraszam was do pracy.
Będziecie pracować w dwóch zespołach: dzieci młodsze i dzieci starsze.

Dzieci starsze – macie przygotowane kolorowe kółeczka różnej wielkości, z których możecie wyczarować wspaniałą, wiosenną fantazję. Które z was nie będzie umiało wymyślić swojej fantazji, niech przyglądnie się na gotowe wzory prac przypięte na firankach? Pamiętajcie o estetyce swoich prac.
Dzieci młodsze – waszym zadaniem jest wymalować kredkami sylwetę bociana, motyla, żabki, słoneczka, wiosennych kwiatów, i przyklejenie tych elementów na karton papieru. Możecie piórka bociana wykleić watą. Ja wraz z paniami będę wam pomagała. W trakcie prac dzieci wykorzystuję nagranie „Wiosny” Vivaldiego.

Wystawa prac wszystkich dzieci

Dziękuję wam za wspaniałą zabawę. Wszystkie dzieci bardzo ładnie poradziły sobie z trudną pracą, która wymagała od was dużego wysiłku umysłowego. Prace przypinamy na tablicy.

Prace porządkowe
Dyżurni sprzątają salę po zajęciu.

Opracowanie i prowadzenie:
mgr Jolanta Obłój

Cel ogólny:

  • Włączenie rodziców i koleżanki do aktywnej współpracy w organizowanej formie.
  • Stwarzanie wspólnego środowiska edukacyjno-społecznego poprzez uczestnictwo rodziców w organizowanej formie.

Cele szczegółowe:

    Nauka zdobywania samodzielności. Umiejętność akceptowania reguł wspólnego działania. Wyzwalanie motywacji do podjęcia pracy w trakcie wspólnych zabaw. Zapoznanie i utrwalenie nazw i wyglądu niektórych warzyw. Utrwalenie lewej i prawej strony ciała. Umiejętność posługiwania się ostrym narzędziem – nożem (dzieci starsze). Przestrzeganie higieny i estetyki przy sporządzaniu sałatki. Wdrażanie do porządkowania swojego stanowiska po skończonej pracy. Wzbogacenie dziecięcych przeżyć estetycznych.

Przebieg:

  1. Powitanie gości i dzieci
    Zaproszenie rodziców do wspólnej zabawy do piosenki „Na marchewki urodziny”.
  2. Zaczarowany woreczek
    Rozwiązywanie zagadek dla dzieci i rodziców. Zapraszam do siebie dzieci. Kolejno, wybrane dziecko – rodzic sięga do czarodziejskiego woreczka, w którym są przygotowane różnorodne warzywa, i stara się po dotyku rozpoznać ich nazwę.
  3. Zabawa ruchowa z Klanzy pt. „Sałatka warzywna”.
  4. Zagadki smakowe dla dzieci i rodziców
    Zapraszam do siebie kilkoro chętnych dzieci i zawiązuję im oczy chustką. Częstuję po kolei dzieci i rodziców sałatką warzywną (różnymi kawałkami warzyw), a zadaniem jest rozpoznanie danego warzywa po smaku i jego nazwanie.
  5. Przedstawienie tematu pracy – podział dzieci na trzy grupy, przypomnienie dzieciom o bezpiecznym posługiwaniu się nożem. Pomoc rodziców i pań nauczycielek, będących gościnnie na zajęciu.
    Mycie rąk. Przystąpienie do pracy – zaproszenie dzieci do zajęcia swoich miejsc przy stolikach.
    Dzisiaj będziemy robić sałatkę warzywną. Macie przygotowane na stolikach różnorodne warzywa. Waszym zadaniem będzie pokrojenie ich w kostkę nożem, pamiętajcie o bezpiecznym posługiwaniu się nim.
  6. Powołanie Jury z pracowni II
    Ocenia walory estetyczne i smakowe sałatki.
  7. Praca przy sporządzaniu sałatki
    Starsze dzieci i rodzice kroją warzywa.
    Dzieci młodsze ozdabiają talerze zieloną pietruszką i sałatą.
    Po skończonej pracy – odłożenie udekorowanej sałatki na oddzielnym stole.
  8. Ocena sałatek przez Jury
    Podczas obrad Jury – dzieci myją ręce, składają fartuszki i zapraszają rodziców do wspólnej zabawy do piosenki „Na marchewki urodziny”. Wybranie najładniej tańczącej pary.
  9. Ogłoszenie wyników
  10. Wspólna degustacja sałatek
  11. Podziękowanie dzieciom, rodzicom i koleżankom za udział w zajęciu.

Opracowanie i prowadzenie:
mgr Jolanta Obłój

Zamknij menu
Skip to content